Beskyt din magi, søster! 9 ting mørke kvinder kan gøre for at pleje deres egenomsorg

Getty Images

For sorte kvinder er vores egenomsorg afgørende. Vi bruger det meste af vores tid på at pleje andres behov – familie, venner, kollegaer og ægtefæller – så vores egne behov bliver tilsidesat, hvilket naturligvis kan være skadeligt for os på lang sigt. 

Så sis, det er tid til, at du tager dig af dig selv. Mens mange mennesker sidestiller egenomsorg med overdådige ferier, spa-dage og dyre gaver, er det vigtigt, at du ikke ser egenomsorg som en engangs-ting, der opstår med få måneders mellemrum – det bør faktisk være en daglig praksis. Med det sagt er her 9 måder, du kan praktisere egenomsorg dagligt. Sandheden er, at du skylder dig selv at passe på dig selv. Så hvorfor ikke starte i dag? 

Meditere. Tag et øjeblik hver dag for at øve meditation og mindfulness. Du kan øve dig på egen hånd eller endda downloade meditationsapps. Træk vejret. Tæl til ti. Ved at fokusere på dit åndedrag fjernes distraktioner, bekymringer og rastløshed fra sindet. At være i kontakt med din sjæl og indre følelser hjælper dig med at føle dig mere forbundet med verden og er en perfekt måde at få et afbræk fra hverdagens stress. 

Lav en liste over alle de ting, som du er taknemmelig for. Det er vigtigt at dyrke taknemmelighed. Fokuser på de ting, du er taknemmelig for hver dag. De ting, der hjælper dig med at føle dig lykkeligere, der gør dig mere centreret og mere selvsikker. Det er så simpelt som at sige, ”Jeg er taknemmelig for..” og navngive ting, mennesker og begivenheder, der gør dig taknemmelig. Du vågnede i morges – det er noget at være taknemmelig over. At have en taknemmelighedsdagbog og skrive i den hver dag kan hjælpe dig med bevidst at være taknemmelig for de ting, der gør dit liv bedre.

Dyrke motion.Selvfølgelig er der de fysiske fordele, der følger med, såsom en bedre fysik, men andre fordele ved træning inkluderer humørforbedring, reduktion af stress, bedre søvn og et lykkeligere sind. At inkorporere 30 minutters træning i din hverdag kan gøre en forskel, ikke kun for dit fysiske helbred, men også dit mentale helbred.

Gør plads til glæde. Midt i vores daglige aktiviteter kan det være let at glemme at give plads til ting, der fylder os med glæde. Grin. Lyt til din yndlingspodcast. Dans (eller twerk). Det kan være alt, der fylder dig med glæde. 

Sig nej. Vil du ikke spise frokost med Camilla i dag? Har du ikke tid til at lave din berømte lassagne til kæresten? Så lad vær. Faktisk, så gør det til en vane at sige ”nej” til alle anmodninger om din tid, energi og ressourcer, der ikke er i overensstemmelse med dine ønsker eller behov. Det er nødvendigt at bevare din fornuft. Kom nu, tror du virkelig, at du kan tilfredsstille alle?

Dedikere en af ugens dage som din egen personlige dag. Afsæt en dag om ugen til dig selv. Ingen aftaler, ingen forpligtelser – bare en dag, eller noget af dagen, til at tilbringe tid med dig selv og gøre hvad du vil. Den kan bruges til at gøre rent, læse, se en film, spise middag med dit folk – op til dig. Bare sørg for, at du er prioriteten den dag.

Indarbejd sunde vaner. Sover du nok? Drikker du for meget i løbet af ugen? Spiser du for meget ude? Små ændringer vil gøre en stor forskel. Noget så simpelt som at drikke mere vand vil efterlade dig hydreret, sund og glad og er et godt eksempel på en sund lille vane du kan indarbejde i din rutine.

Prøv noget nyt. Hvornår var sidste gang, du prøvede noget for første gang? Tilmeld dig en sportsklub, tag på en date med dig selv, prøv en dating app. Det er tid til at blive kreativ. Fordelene ved regelmæssigt at deltage i kreative aktiviteter er, at det kan hjælpe med at gøre dig til en bedre problemløser, forbedre din selvbevidsthed og blive mere selvsikker. 

Slip negativitet. Beskyt din energi. Når du finder kilden til negativitet, så tøv ikke med at gøre alt for at komme af med den. Det kan være en person, dit job eller en vane. Dette vil gøre en verden til forskel for dit sind og velvære – på kort og lang sigt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.