Hvordan et år med meditation ændrede mit liv

Første gang jeg blev introduceret for meditation, var jeg utrolig skeptisk, for mig virkede det en lille smule hokus pokus. Jeg følte, jeg ikke var den rigtige kandidat, og jeg havde sådan en negativ attitude om alt omkring mig, inklusiv mig selv. Før jeg gik i gang, var jeg overbevidst om, at der ikke var noget, der kunne hjælpe mig, og hvordan jeg havde det.

Det skulle dog ændre sig, efter en veninde fortalte om sine egne oplevelser med meditation. Der gjorde, at jeg på trods af min skepsis besluttede mig for at prøve alligevel. ”Hvorfor ikke, jeg har intet at miste” tænkte jeg. Jeg er ikke særlig god til at gøre ting halvhjertet, så jeg startede med at lave en masse research om meditation. I takt med, at min viden omkring det voksede, så voksede min interesse også. Jeg må dog indrømme, at jeg synes det var ret kedeligt og underligt til at starte med.

Så i januar 2015 gik jeg i gang med at meditere. 10 minutter hver aften før sengetid. Derfra udviklede jeg en rutine som jeg fulgte hverdag i 12 måneder, efter meget kort tid begyndte jeg at mærke/se en forandring i mit mentale helbred. Jeg blev afhængig af det, 10 minutter blev lige pludselig til 30, 45 og en hel time. Alt omkring mig ændrede sig. Min psyke, mit forhold til mig selv og mine medmennesker, mit privatliv, mit arbejdsliv, og jeg kunne blive ved. Jeg så på, mens meditation ændrede mit liv og muliggjorde min rejse til restaurantbranchen, til CookingAvenue og til den jeg er i dag. Hvilket leder mig hen til et af mine ynglingscitater, som jeg har mærket på egen krop:

“In the end, we are our choices. Buld yourself a great story”

Der er utrolig mange meditationsformer at vælge i mellem. Det handler om at finde, hvilken der fungerer bedst til ens personlighed. I første omgang vil jeg dele de 3 meditationsformer jeg selv praktiserer, og uddybe det lidt nærmere ud fra mine egne erfaringer.

Chakra meditation:

Uden at komme for dybt ind i forklaringen – Så er chakraerne de energicentre, der er forbundet med vores legeme, vores menneskelige aura, der omgiver vores krop i forskellige lag. Når vores chakra er blokereret- som kan være på grund af fortrængte oplevelser, dårlig adfærd, traumer, negative følelser etc. bliver det svære for energierne at løbe rundt i kroppen og på den måde opstår der ubalance og disharmoni. Ordet chakra betyder hjul og vi har 7 energicentre, der er forbundet med vores energilegeme via vores indre organer og det hjul hjælper med, at det kan løbe frit rundt i vores krop.

Med chakra meditation kan man lære sit energicenter at kende, og finde ud af hvilke chakraer der er blokeret og hvilke, der er i balance. 

Der er Rod chakraet, Hara chakraet, Solar plexus chakraet, Hjerte chakraet, Hals chakraet, pande chakraet og krone chakraet. Det kan jeg forklare mere detaljeret på et andet tidspunkt.

Metta meditation:

Metta også kaldt for loving-kindness meditation er en form, der hjælper med at finde ens selvmedfølelse og selfhealing og frembringer en positiv udvikling for alt omkring os og er med til at skabe en følelse af dyb følelsesmæssig styrke, øger fokus og opmærksomhed, og det er med til at balancerer vores tanker og handlinger.

Metta er et Pali-ord for velvillighed, venskab, kærlighed og venlighed. Denne form for meditation er en af de mest beroligende måder at sammensætte og praktisere de fire kvaliteter af kærlighed – venlighed (Metta), værdsættelse og glæde (Mudita), medfølelse (Karuna) og ligeværdighed (Upekkha).

Kundalini yoga meditation:

Kundalini er en dynamisk vejrtrækningsteknikker med bevægelser, der hjælper på at rense sindet og komme af med affald i underbevidstheden. Målet er at opbygge fysisk vitalitet og øge bevidstheden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.